فرمها / معناها |
اين وبلاگ روزنوشتهای من درباره مسايليست كه برايم اهميت دارند
|
Saturday, January 18, 2003
٭ در آينده، معماری نقشی مانند يک مانيتورِ هوشمندِ سايزِ بزرگ را بازی خواهد کرد. تفاوت يک مانيتور هوشمند با آن چيزی که ما امروزه به نام مانيتور می شناسيم مانند تفاوت يک مانيتور/تلويزيون امروزيست با يک پرده سفيد نمايش اسلايد. مثل هميشه مشکل تشبيه آنستکه هرچند شکل گيری فرمها را آسان می کند ولی در عوض معناها را محدود می کند.
........................................................................................هر اثر معمارانه قابليت پذيرش عملکردهايی را که بر آن افکنده می شوند را خواهد داشت، زيرا هم معماری نمودی بسيار متفاوت يافته و هم عملکردها با آنچه که ما می شناسيم تفاوت بسيار کرده. اما اين نقش، همه مسئوليت معماری نخواهد بود. معماری همواره سامان دهنده و بسترساز رويدادها خواهد ماند. نوشته شده در ساعت 1/18/2003 12:34:00 AM توسط كاميار Friday, January 17, 2003
٭ دفتر معماری tools off. architecture
........................................................................................معماران tools off. architecture تنها برای خلق و پرورش ايده های نو تلاش نمی کنند بلکه قصد دارند تا آنها را به همان خوبی واقعيت بخشند. در کل، معماری اگر به حيطه عمل و تجربه کشيده نشود معماری نيست. ما نمی توانيم زيبايی واقعی يک ساختمان را بر روی کاغذ يا در کامپيوتر درک کنيم و اين تنها از طريق تجربه موجوديت تجسم يافته امکان پذير است. "ما واقعاً قصد داريم تا طراحی ها را به مرحله ساخت برسانيم، زيرا هنگاميکه شما يک پروژه را اجرا می کنيد جنبه های ناشناخته جديدی را می يابيد و ايده اوليه آغاز طراحی، تا نصب آخرين جزء ساختمان گسترش و امتداد می يابد و اين جنبه گيرا و ادراکی ساخت يک پروژه است." در سال 1995 اوا دورانت و آندرياس نوتر tools off. architecture را پايه گذاری کردند. آنها با شرکت کردن در مسابقات معماری و ساخت پروژه های کوچک برای دوستان و فاميل کارشان را آغاز کردند. اولين کار بزرگ آنها مأموريتی از سوی يانگ و.مت برای تغيير شکل يک ساختمان صنعتی قديمی بود. کارفرما آنقدر از نتيجه کار راضی بود که پروژه های بعدی نيز نصيبشان شد. به تدريج آنها صاحب شهرتی در باسليقه و به روز بودن شدند. BMW، Audi و Mtv مشتريان جديد آنها بودند. آنها در تلاش برای برای تحقق يک سبک خاص يا طرز فکر والايی نيستند. آنها تلاش می کنند تا هر کار جديد را به بهترين نحو ممکن طراحی و اجرا کنند. توجه آنها بر روی معماری و حل مشکلاتی که هر پروژه با خود دارد متمرکز شده است. آنها نام tools off. architecture را هنگامی که هنوز دانشجوی مدرسه معماری ويليام السوپ بودند انتخاب کردند. آنها در آن زمان حتی نمی دانستند در آينده در چه حوزه ای از معماری فعاليت خواهند کرد. به نظر می رسد معماری در منشی خلاق و فن آورانه، در کشوری پيشرفته از نظر تکنولوژی مانند آلمان شاخص باشد. در اينجا نيز ردپای خصوصيات آلمانی ديده می شود. يک مصاحبه با tools off. architecture نوشته شده در ساعت 1/17/2003 01:24:00 AM توسط كاميار Tuesday, January 14, 2003
٭ دوشنبه 23 دی 1381
........................................................................................معماری هوشمندانه 12. معماری متصل شهر ماشينی است که متصل و منفصل می کند، بند از بند جدا می کند و پيوند می دهد، چارچوب می سازد و رها می کند(کريستين هوبلر ، 1998). نياز به معماری ميانجی ها و گره ها از بين نخواهد رفت. ما به طور فزاينده ای در دو دنيا زندگی خواهيم کرد، واقعی و مجازی، و همينطور در واقعيتهای متعددی، هم فرهنگی و هم غيرمادی(روی اسکات ، 1996) به راستی معماری شايد چيزيست که برای فراهم کردن زمينه مشترک اکتشاف و همبستگی سه نوع فضا به کار می آيد. شايد نياز باشد تا بعضی بستگيها بين سه نوع فضا شناسايی شود و مخصوصاً بين آن دويی که در حال تغيير دادن معماری هستند. درک بهتر از چگونگی ارتباط با دوفضای ديگر می تواند مفيد باشد. اين آن چيزيست که معنی "معماری متصل" را می رساند. معماری متصل، معماری وب يا معماری اطلاعات که هم اکنون وجود دارند و تحقيفات زيادی روی آنها می شود، نيست. پس چه می تواند باشد؟ معماری متصل آن نوع معماری است که ارتباط دوسويه ذهنی و فيزيکی بدن و ذهن را پشتيبانی می کند. معماری متصل بر اين نکته پايه گذاری شده است که چيزهايی مانند ذهنهای متصل وجود دارد و اينکه ارتباطات آنها به وسيله تکنولوژيهايی حمايت می شود که آنها را قادر می سازد تا در زمانی مشخص برای رسيدن به هدفی معين گرد هم آيند. درست مانند معماری صلب که آمدن و رفتن افراد در فضا را تسهيل و راهنمايی می کند، معماری متصل با استفاده ترکيبی از نرم افزار و سخت افزار، دور هم جمع شدن آزاد و تفکيک کردن ذهنها در تشريک مساعی برای هر مقصودی را تسهيل می کند. يک خصيصه شاخص اشکال يک دفتر کاری که در محيطهای شبکه ای به وجود می آيد اين است که آنها نه فردگرايانه هستند و نه اجتماعی، بلکه بيشتر متصل کننده هستند. در حاليکه نمودارهای فردگرايانه و اجتماعی در يک بردار و يک خواست پنداشته می شوند که راهنمای خط سير کنشها هستند، دياگرام متصل کننده بر روی يک گردهم آوری ماشينی ترسيم می شود. از آنجاييکه جمع گرايی به صورت ايده آل توسط عمل متقابل عمدی و مؤثر مابين مؤلفه هايش تعيين می شود، متصل کننده يک گردآوری است که بر پايه هر نوع عمل متقابل ماشينی می باشد و بنابراين بيشتر تطبيق پذير و گشوده است و برپايه عدم تجانس اعضايش می باشد.(تحقيقات نوبوتيک، 10_ دنسيز- سئوال از شهرنشينی، در هنر تصادم، جلد2، صفحه 186) معماری متصل، مديريت آستانه ها و شالوده ها، در ابتدا مابين فضای فيزيکی و مجازی را به عهده می گيرد، اما نهايتاً سرحدات بين فضای مجازی و ذهنی را همانطور که طراحان بيشتری برای تفسير امکانهای ادراکی جديد فراخوانده می شوند، دربرمی گيرد. برای داشتن مهارتهای بی مانند اين پيشه، معماران و طراحان سايبر نياز به احساس راحتی در مدريت و روانشناسی شبکه دارند. معماری متصل از سوی معماری ارتباطات اهميت داده می شود. معماری متصل چالشی برای کشف ساختارهای شبکه هاست که بيشترين تأثير را در تکثير ذهن توسط ذهن دارند. معماری متصل، معماری هوشمندانه است. تصاوير: 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 قبلی بعدی ابتدا نوشته شده در ساعت 1/14/2003 03:03:00 PM توسط كاميار
|