فرمها / معناها




Saturday, June 07, 2003

٭
اخيراً وبلاگی به جمع وبلاگها اضافه شده به نام شهر و شهرسازی. نويسنده آن صمد ذواشتياق متولد فروردين 1333 در تبريز است. مشخصات و سوابق كاری او به قرار زير است:

ميزان تحصيلات:
- گذراندن دوره آموزشی تفسير تصاوير ماهواره ای در مرکز سنجش از راه دور ايران زير نظر وزارت مسکن و شهرسازی- آذر ماه 1371.
- فوق ليسانس نيمه تمام طرح ريزی شهری- دانشکده هنرهای زيبا- دانشگاه تهران-1358 الی 1364.
- فوق ليسانس نيمه تمام مرمت ابنيه و شهر- دانشگاه فارابی (پرديس اصفهان)- 1357 الی 1359.
- ليسانس مهندسی معماری دانشگاه علم و صنعت ايران ـ فارغ التحصيل شهريور ماه 1357.

سوابق کاری:
- مديريت طرح مجتمع اردوگاه کار درمانی خوی در استان آذربايجان غربی,شرکت مهندسين مشاوررای فن,کارفرما سازمان زندانها و امور تأديبی کشور,شهريور ماه 1381-(ادامه دارد).
- مديريت هماهنگی (مدیريت واحد شهرسازی شرکت مشاور) طرح تفصيلی مناطق 5و6 شهر اصفهان(رابط بين دفتر مرکزی و دفترمحلی وشعبه شرکت مشاور در شهر اصفهان,شرکت مهندسين مشاور آتک,کارفرما شهرداری اصفهان,دیماه 1380-(ادامه دارد).
- مديريت طرح ساختاری – راهبردی (جامع)وتفصيلی شهر سوزا در جزيره قشم,مهندسين مشاور آتک,کارفرمامعاونت عمرانی سازمان عمران قشم- شهريورماه1381-(ادامه دارد).
- مديريت طرح جامع شهرک مجتمع مسکونی کارکنان منطقه پارس جنوبی (عسلويه)در شهر جم استان بوشهر,شرکت مهندسين مشاور آتک,کارفرما مجری طرحهای عمرانی معاونت پتروشيمی وزارت نفت,آبان ماه 1379- تيرماه 1381.
- مديريت هماهنگی (مدیريت واحد شهرسازی شرکت مشاور) طرح تفصيلی شهر نيشابور در استان خراسان,شرکت مهندسين مشاوررای فن,کارفرماسازمان مسکن و شهرسازی خراسان,اسفند 1379-(ادامه دارد).
- مديريت طرح جامع ناحيه ای (توسعه و عمران ) کرمان,شرکت مهندسين مشاور رای فن,کارفرما سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمان,مردادماه1380- (ادامه دارد).
- مديريت طرح مرکز تجاری- خدماتی- اداری مجتمع صنعتی خدماتی- اداری مجتمع صنعتی خدماتی جنوب (چهاردانگه) به وسعت زير بنائی حدود 100 هزار متر مربع, شرکت مهندسين مشاور رای فن, کار فرما شرکت ساختمانی برآوند تحت پوشش شرکت سـامـاندهی صنـايع و مشاغـل شهر وابسته به شهرداری تهران ـ فروردين 1378.
- مديريت طرح ساماندهی صنايع و مشاغل صنفی مزاحم شهر بندرعباس و طراحی آماده سازی اراضی و معماری کارگاه های صنعتی, شرکت مهندسين مشاور رای فن, کارفرما شهرداری بندرعباس ـ شهريور ماه 1377 ـ خرداد ماه 1378.
- مجری طرح مرمت ساختمان مسکونی مرحوم دکتر سياوش شقاقی به منظور ايجاد موزه (گنجينه) آثار نقاشی پشت شيشه واقع در خيابان هدايت, کارفرما شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران ـ خرداد 1375 لغايت شهريور 1376.
- سرپرست دفتر فنی طرح منطقه شهری تهران, مرکز مطالعات معماری و شهرسازی ايران, کارفرما وزارت مسکن و شهرسازی ـ شهريور 1374 لغايت فروردين 1375.
- مديريت طرح جامع مجتمع صنعتی خدماتی خاوران ـ مهندسين مشاور رای فن, کارفرما شرکت ساماندهی صنايع و مشاغل شهر وابسته به شهرداری تهران ـ تير ماه 1373 الی اسفند 1374.
- مديريت برنامه ريزی, طراحی شهری و معماری مجتمع صنعتی تراشکاری‌های تهران در جاده ساوه, مهندسين مشاور رای فن, کارفرما شرکت ساماندهی صنايع و مشاغل شهر وابسته به شهرداری تهران ـ پاييز و زمستان 1374.
- مديريت طرح شهری و معماری مجتمع فروشندگان چوب در جاده خاوران, مهندسين مشاور رای فن, شرکت ساماندهی صنايع و مشاغل شهر وابسته به شهرداری تهران ـ فروردين 1373 الی اسفند 1374.
- مديريت طرح مرحله اول طرح اسکان جمعيت استان تهران ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما مديريت امور مسکن و شهرسازی ـ اسفند ماه 1370 الی آبانماه 1372.
- مديريت طرح مطالعات مرحله اول طرح جامع دانشگاه بوشهر ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما دانشگاه بوشهر ـ اسفند ماه 1371 الی اسفند ماه 1372.
- مديريت طرح مطالعات تفصيلی و شهرسازی طرح آماده سازی يکصد هکتار مسکونی شهر جديد پرند وابسته به وزرات مسکن و شهرسازی ـ اسفند ماه 1369 الی شهريور 1370.
- مديريت طرح مطالعات شهری, معماری و برنامه ريزی طرح مجتمع مسکونی (شهرک) شهيد محلاتی ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما مجری طرح مجتمع شهيد محلاتی وابسته به سپاه پاسداران ـ آذر ماه 1367 الی مرداد ماه 1368.
- مديريت طرح مطالعات, برنامه ريزی و طراحی طرح شهر جديد تهران ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما معاونت امور مسکن وزارت مسکن و شهرسازی ـ آذر ماه الی اسفند ماه 1368.
- مديريت طرح مطالعات, برنامه ريزی و طرح جامع جديد شهر تهران ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما معاونت معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی ـ فروردين 1366 الی ارديبهشت 1372.
- قائم مقام مديريت طرح حفظ و ساماندهی تهران ـ اداره کل مسکن و شهرسازی ـ فروردين الی شهريور 1366.
- مديريت فنی شرکت مهندسين مشاور معمار و مجری يادواره در طرح های مجتمع های مسکونی, تجاری, اداری و آموزشی ـ مهرماه 1362 الی ارديبهشت 1366.
- کارشناس امور قراردادها در دفتر فنی مجری مجتمع فولاد اهواز وابسته به شرکت ملی فولاد ـ تير ماه الی شهريور ماه 1362.
- کارشناس طراحی معماری ساختمانهای مجتمع فولاد اهواز ـ شرکت مهندسين مشاور تدبير و صنعت, کارفرما مجری مجتمع فولاد اهواز وابسته به شرکت ملی فولاد ـ بهمن و اسفند 1361.
- مديريت محلی مطالعات, برنامه ريزی و تهيه طرح جامع شهرهای ياسوج, دهدشت, دوگنبدان و سرپل ذهاب ـ مهندسين مشاور داهه, کارفرما اداره کل مسکن و شهرسازی استان کهکيلويه و بوير احمد ـ مهر 1360 الی بهمن 1361.
- مديريت کارگاه های ساختمانی درمانگاه چاف و ستاد ژندارمری هشتپر در استان گيلان شرکت گيل کايوت, کارفرما اداره کل بهداری استان گيلان و اداره کل مسکن و شهرسازی استان گيلان ـ ديماه 1359 الی شهريور ماه 1360.
- مديريت امور برنامه ريزی و مشاوره شرکت مهندسين مشاور يادواران در برنامه های احداث و طرح ريزی کارخانجات و صنايع کوچک بخشهای مرتبط صنعتی و بازرگانی ـ مهرماه الی اسفند ماه 1359.
- عضو گروه کارشناسی گروه مرمت ابنيه در دفتر فنی حفاظت آثار باستانی اصفهان ـ مهر ماه الی اسفند ماه 1358.
- عضو گروه کارشناسی مطالعات تاريخی معماری و شهرسازی در دانشگاه فارابی (پرديس اصفهان) مهر ماه 1357 الی اسفند ماه 1358.
- مديريت داخلی (قائم مقام سردبير) مجله هنر و معماری ـ مهر ماه 1353 الی شهريور ماه 1355.

همکاريهای کارشناسی:
- کارشناس همکار در طرح پيشنهادی تهيه طرح جامع فنی و اقتصادی مصلی (بزرگ تهران) امام خمينی تهران, مهندسين مشاور رای فن, کارفرما معاونت اجرائی مصلای حضرت امام خمينی تهران, تيرماه و مرداد ماه 1378.
- عضو گروه کميسيون (کميته طرح تفصيلی) اداره کل برنامه ريزی و طرح های شهرسازی شهرداری تهران, مهرماه 1377 لغايت اسفند ماه 1377.
- مشاور و همکار در طرح مکانيابی موقعيت مناسب احداث ساختمان های بلند مرتبه شهر تهران, مهندسين مشاور زيستا, کارفرما دبيرخانه کميسيون ماده پنج شهر تهران وابسته به شهرداری تهران- پائيز و زمستان 1375.
- کار شناس مکانيابی تغيير مکان سازمان برنامه و بودجه در تهران, واحد معاونت فنی سازمان برنامه و بودجه ـ پائيز 1375.
- کارشناسی طرح ساماندهی شهری و طراحی معماری جديد ايستگاه راه آهن تهران, مهندسين مشاور مترا, کارفرما راه آهن جمهوری اسلامی ايران ـ زمستان 1374.
- عضو گروه مشاورين کنترل کننده طرح های در دست اقدام شرکت ساماندهی صنايع و مشاغل شهر وابسته به شهرداری تهران, مهندسين مشاور رای فن (امين کارفرما)- سال های 1373 و 1374.
- همکاريهای کارشناسی در طراحی معماری و برنامه ريزی مسابقه بنای ياد بود در ميدان آذر آبادگان تبريز (جزو 20 طرح برگزيده نخست), مهندسين مشاور رای فن سال 1374.
- همکاريهای کارشناسی در طراحی معماری و مجتمع تجاری- اداری- مسکونی سازمان تأمين اجتماعی (برنده اول مسابقه), مهندسين مشاور رای فن, کار فرما معاونت فنی سازمان تأمين اجتماعی- سال1374.
- مشاور دفتر فنی سـازمـان نـو سـازی اراضی عبـاس آبـاد وابسته به شهرداری تهران ـ اسفند 1373 لغايت آبانماه 1374.
- همکاريهای کارشناسی در برنامه ريزی و طراحی معماری مجتمع تجاری شهرک صنعتی پرند, مهندسين مشاور رای فن کارفرما مجری (شرکت عمران) شهر جديد پرند وابسته به وزارت مسکن و شهر سازی- سال 1373.
- همکاريهای کارشناسی در برنامه ريزی اقتصادی و طراحی معماری مجتمع تجاری ـ اداری ـ مسکونی ونک 2 ,مهندسين مشاور رای فن, کارفرما بنياد 15 خرداد-سال1373.
- کارشناسی مکانيابی مرکز مجتمع اداری کشور در تهران واحد معاونت شهر سازی و معماری وزارت مسکن و شهر سازی, به سفارش دفتر رياست جمهوری ـ بهمن و اسفند 1372.
- همکاريهای کارشناسی و برنامه ريزی در طرح مکانيابی, استقرار تابلوهای راهنمائی کننده شهر تهران- مهندسين مشاور آتک, کارفرما سازمان زيبا سازی شهرداری تهران, مرداد ماه الی آذر ماه 1372.
- همکاريهای کار شناسی و برنامه ريزی در طرح اراضی عباس آباد (شهرستان پهلوی سابق)- مهندسين مشاور آتک, کارفرما شرکت نو سازی اراضی عباس آباد وابسته به شهرداری تهران- ديماه 1371 الی ارديبهشت ماه 1372.
- همکاريهای کارشناسی و برنامه ريزی در طرح شهر جديد پرديس ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما شرکت عمران شهر جديد پرديس وابسته به وزارت مسکن و شهر سازی- فروردين ماه 1371 الی ديماه 1371.
- همکاريهای کارشناسی و برنامه ريزی در طرح الگوی توسعه غرب مسيل کن (منطقه 22 تهران) ـ مهندسين مشاور آتک, کارفرما سازمان مشاور فنی مهندسی شهر تهران وابسته به شهرداری تهران ـ 1371.


کارهای انتشاراتی:
- ضوابط و مقررات اجرائی طرح جامع جديد تهران (طرح حفظ و ساماندهی تهران), ناشر شرکت پردازش و برنامه ريزی شهری (وابسته به شهرداری تهران), چاپ اول زمستان 1378 تهران.
- چکيده طرح جامع تهران (طرح حفظ و ساماندهی), ناشر شرکت پردازش و برنامه ريزی شهری (وابسته به شهرداری تهران), چاپ اول اسفند 1377 تهران.

کارهای تحقيقاتی:
- چگونگی وضعيت تراکم های ساختمانی شهر تهران, شورايعالی شهر سازی و معماری ايران, وزارت مسکن و شهرسازی, سال 1378 تهران.
- بررسی ضوابط و مقررات شهرسازی جاری و تدوين ضوابط و مقررات طرح جامع تهران ـ مهندسين مشاور آتک, 1371.
- چگونگی توزيع تراکم های ساختمانی در شهر تهران, به بهانه تهيه طرح جامع تهران ـ مهندسين مشاور آتک, 1371 .
- چگونگی الگوی توسعه شهر تهران در مقياسهای ملی و فراملی, به بهانه تهيه طرح جامع تهران- مهندسين مشاور آتک 1369.
- چگونگی الگوی توزيع جمعيت شهر تهران در مناطق مختلف, به بهانه تهيه طرح جامع تهران- مهندسين مشاور آتک 1370.
- چگونگی بافت کالبدی شهر تهران, به بهانه تهيه طرح جامع تهران ـ مهندسين مشاور آتک, 1368.
- نگرشی در پيرامون بافت کالبدی کلان شهرهای جهان, به بهانه تهيه طرح جامع تهران, مهندسين مشاور آتک, 1367- 1368.
- چگونگی بالقوه توسعه کالبدی تهران ( امکانات و محدوديت هايی طبيعی), به بهانه تهيه طرح جامع تهران, مهندسين مشاور آتک 1367.
- چگونگی توزيع تراکم جمعيت شهر تهران, به بهانه تهيه طرح جامع تهران ـ مهندسين مشاور آتک, 1367- 1368.
- چگونگی کاربری اراضی و توزيع خدمات در سطح شهر تهران, به بهانه تهيه طرح جامع ـ مهندسين مشاور آتک 1367- 1368.
- بررسی اجمالی بر توسعه تاريخی شهر تهران و چگونگی شکل گيری کالبدی آن, به بهانه تهيه طرح جامع تهران ـ مهندسين مشاور آتک, 1366.
- بررسی سوابق طرح ها و مصوبات مرتبط با طرح جامع شهر تهران و چگونگی اجرای طرح و مغـايـرتـهای قـانـونی, به بهانـه تهـيه طرح جامع تهران ـ مهنـدسين مشاور آتک, 1366.
- بايستگيهای مسکن کارگری, به بهانه تحصيلات دوره شهرسازی ـ دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران, 1359.
- نگرشی بر هندسه معماری اصيل ايرانی, به بهانه تحصيلات دوره مرمت ابنيه, دانشگاه فارابی پرديس اصفهان, 1358.
- نگرشی بر مرمت پل های خواجو و الله ورديخان در اصفهان, به بهانه تحصيلات دوره مرمت ابنيه ـ دانشگاه فارابی پرديس اصفهان, 1358.
- نگرشی بر مرمت مسجد جامع اصفهان, به بهانه تحصيلات دوره مرمت ابنيه ـ دانشگاه فارابی پرديس اصفهان, 1358.
- چگونگی شيوه ها و فنون معماری ايران, به بهانه تحصيلات دوره مرمت ابنيه- دانشگاه فارابی پرديس اصفهان, 1357.
- طرح و تحقيق بر راه حل ترافيک شهر تهران, به بهانه تحصيلات دوره معماری- دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ايران, 1355-1356.

فكر می‌كنم چيزی را از قلم نيانداخته باشم، ولی بيشتر شبيه افشاگری شد تا معرفی. زمانی كه من طی سالهای 1378 و 1379 در شركت مهندسين مشاور رای‌فن كار می‌كردم امكان آشنايی با آقای صمد ذواشتياق را يافتم و از ايشان چيزهای زيادی آموختم.



........................................................................................

Friday, June 06, 2003

٭
اگر ساختمانی وجود دارد كه از آن شديداً متنفر هستيد، با ذكر دلايل آنرا به The Architecture Hate Page اضافه كنيد.



........................................................................................

Thursday, June 05, 2003

٭
بر بالا و حاشيه پوستيهايی كه بر رويشان اتود می‌زنم می‌نويسم "بازی با نور"، تا اين مهم را فراموش نكنم.
نيازمند يارآوری هستم.




........................................................................................

Tuesday, June 03, 2003

٭
دوشنبه 12 خرداد 1382

معماری هوشمندانه

3. فضای سايبر و فضای ذهنی

27. Cyberceptivity
همه ما رابطهای اتصال هستيم. ما كامپيوتر-واسط و كامپيوترافزوده هستيم (روی اسكات)

روی اسكات، اصطلاح "cyberception"(ادراك سايبر) را ابداع نمود. در زبان انگليسی استاندارد تصميمی راجع به اين كلمه گرفته نشده است اما اين واژه مسيری را به سوی موضوع مهم واسطهای ارتباطی و موضوعات مربوطه می‌گشايد تا تجديد نظری در تفكر درباره معماری و طراحی رخ دهد. همانطور كه اسكات اشاره می كند:
قوه ناشی از cyberception، عمل متقابل مصنوعاً افزايش يافته ادراك و شناخت ما، فن‌آوريهای ورا-شخصی شبكه‌های جهانی و رسانه‌های سايبر را با هم درگير كرده است. ما داريم ياد می‌گيريم از نو فرآيند امور فوق‌العاده در طبيعت را ببينيم، جريان رسانه‌ای جهانی، در حاليكه به طور همزمان درحال دوباره انديشدن به معماری دنياهای جديد هستيم. Cyberception نه تنها بر بدن و آگاهی جديدی دلالت دارد بلكه تعريفی نو از اينكه ما چگونه در فاصله بين وافعيت و مجاز ممكن است زندگی كنيم ارائه می‌دهد.(Roy Ascott, op. cit., p. 38)
پنج خصيصه كليدی cyberspace و cyberception در اين تعريف بسيار خلاصه شده با هم جمع شده‌اند: جهانی، ادراكی، كامپيوتر-حمايت شده و دارای فاصله است و توجهات معمارانه را می‌طلبد. مفهومی كه در پس آن نهفته می‌باشد اين است كه cyberception بالقوه جهانيست. با وجود اين حقيقت واضح كه امروزه تنها كسری از بشريت به فضای سايبر آنهم از نوع محدودش(مثل اينترنت) دسترسی دارد و اين حقيقت كه اكثر استفاده‌كنندگان احتمالاً نه نيازی به مزايای "جهانی شدن" دارند و نه آنرا می‌گيرند، جهانی بودنِ cyberception، صفتی تعريفی و مربوط از كيفيت جديد ادراك ماست. Cyberception بعد از گفتمان جمعی جوامع زبانی و فكر شخصی انسان باسواد، می‌تواند همچون كيفيت سومی از ادراك بشر فهميده شود. cyberception محدود به اينترنت يا وب نيست، اما بايد شامل تمام معانی دروندادها و بروندادهای حسی راه دور يعنی شامل نمونه‌های قديمی آن مانند تلفن، راديو و تلويزيون باشد، كه يك معنی جديد در اين بستر نو دريافت می كنند.

قبلی





........................................................................................

Sunday, June 01, 2003

٭
DogmA
تلاشی برای كشف دوباره جوهره معماری

مانيفست DOGME95 به عنوان عهدنامه‌ای برای وفاداری صادقانه به ماهيت وجودی فيلمسازی ارائه شد. در سال 1995 دو فيلمساز دانماركی، لارس فون ترير و توماس وينتربرگ مانيفست DOGME95 را تنظيم كردند. ملاحظه دقيق 10 فرمان تشكيل دهنده مانيفست روشن می‌كند هدف آن اين است تا فيلمساز را به تفكر دوباره درباره حرفه‌اش برانگيزد: ساخت فيلم. اين مانيفست در حقيقت عكس العملی به صنعت فيلمسازی هاليوود و تحسينی بود كه نصيب بسياری از فيلمهای سطحی می‌شد.
سايت بی‌بی‌سی فارسی نيز يكبار مطلبی درباره DOGME95 نوشت. البته برای كسب اطلاعات بيشتر درباره DOGME95 می‌توان به سايت رسمی آن مراجعه كرد.
با الهام از مانيفست دو فيلمساز دانماركی، گروهی از معماران و تئوريسينها در شمال هلند(NAT) مبارزه‌ای را عليه پسرفت در معماری آغاز كردند. آنها به اين نتيجه رسيدند كه DOGME95 به راحتی قابل ترجمه به معماری است. "مؤلف" به تدريج موقعيت يك ستاره پاپ را به دست آورده است و ارائه‌های وهم‌گونه و فريبكارانه عملی تأييد شده گشته‌ است. ساختمانهايی كه از بيرون بسيار تماشايی به نظر می‌رسند، در درون چيزی جز فضاهای اداری استاندارد ندارند. مجتمعهای مسكونی در بهترين حالت، حاوی واحدهايی هستند كه با مهارت در هم بافته شده‌اند بدون اينكه فايده‌ای برای زندگی جمعی و فردی انسان داشته باشند.
هدف فون ترير و وينتربرگ از طرح DOGME95 تحريك اذهان درباره چيزهايی بود كه مسلم پنداشته می‌شد. برای مثال يكی از موارد می‌گويد فيلم سازی در هيچ ژانری مجاز نيست. اما به تدريج خود DOGME95 داشت تبديل به ژانر می‌شد. به همين دليل بود كه فون ترير و وينتربرگ دبيرخانه DOGMA95 را در سال 2002 منحل اعلام كردند.
در ژانويه 2001 اصول DogmA مرتب و قانونمند شد كه اگر به آن با دقت نگاه شود هدفش توجه بخشيدن به معماران درباره ماهيت حرفه‌شان است.
اصول DogmA:
1. طراحی برای موقعيت و محلی خاص انجام می‌شود.
2. نماهای خارجی مستقل از پلانها و درون بنا طراحی نمی‌شوند.
3. نقشه‌ها و ماكتها توسط دست توليد می‌شوند(منظور اين است كه برنامه‌های كامپيوتری نمی‌توانند معماری خلق كنند).
4. مصالح همانگونه كه هستند مورد استفاده قرار می‌گيرند.
5. استفاده از تصاوير و عكسهای مرجع در نقشه‌ها ممنوع است.
6. يك ساختمان ممكن است هيچ تزئين نالازم يا بزكی نداشته باشد.
7. معماری الآن و اينجا روی می‌دهد.
8. طراحهای برگرفته از سبك روز پذيرفته نيست.
9. تمام ترسيمات توسط معمار صورت می‌پذيرد.
10. ديگر معمار اينچنين مانند آنچه رايج است ناميده نمی شود.

كاملاً روشن است مقصود كسانی كه اين مانيفست را تنظيم كرده‌اند راه انداختن جنبش DogmA در معماری نيست. گمان می‌كنم قبل از اينكه درباره اين موارد به ظاهر ساده و گاه مسلم قضاوت كنيم، خوبست كمی عميق درباره‌شان بينديشيم.




........................................................................................

Home