فرمها / معناها




Saturday, October 25, 2003

٭
صبحانه: برای اينکه عشق‌تان را به معماری چندبرابر کنيد، کافيست تنها يک قسمت از برنامه‌ی مستند بی.بی.سی را با نام Dreamspaces ببينيد. اين برنامه که در واقع از محصولات کانال تلويزيونی جديد و ديجيتال بی.بی.سی سه است ...



........................................................................................

Friday, October 24, 2003

٭ مسابقه طراحی كوشك جهانی
بسياری از دانشجويان معماری در حال آماده كردن خود برای شركت در مسابقه معماری كوشك جهانیهستند. هرچند شركت در مسابقه برای افراد زير 40سال آزاد است اما به نظر می‌رسد دانشجويان بيشتر مشتاق ِ شركت در آن هستند، كه اين البته دلايل متعددی دارد. وبلاگ معماری اينجاست نيز موضوع مسابقه را به شكل تقريباً كامل بازتاب داده است.
شكل مسابقه خالی از اشكال نيست و نحوه برگزاری آن جای بحثهای گوناگونی دارد. شايد بشود عنوان مسابقه را به اين شكل نيز ترجمه كرد: هرچه دوست داريد، هرجا كه دلتون خواست طراحی كنيد. تنها محدوديت مسابقه اين است كه 4سمت ساختمان شما باز باشد. اين عدم تعريف محدوده‌های طراحی مسلماً كار قضاوت را دشوار خواهد ساخت و از هم‌اكنون مشخص است كه غير از برندگان، كسی از نتيجه داوری راضی نخواهد بود.
در موضوع مسابقه اشاره شده: "... كوشك محل انديشيدن و گفتگو درباره كليه اتفاقات و رويكردهای جهان خواهد بود[!] و می‌تواند فضاهای عملكردی مناسب ديگر، مرتبط با موضوع را نيز شامل می‌گردد". گفتگو درباره كليه اتفاقات و رويكردهای جهان، معنی‌اش اين است كه می‌توان هر فضايی را مرتبط با مجموعه دانست و با منطق، مقياس طرح را تا هر اندازه‌ای گسترش داد.
توضيحاتی نيز كه در ضوابط طراحی كوشك و ملاحظات اثر داده شده، بيشتر شبيه توضيح واضحات و توصيه به چگونه طراحی كردن است.
ايراد بزرگ ديگر مسابقه آن است كه در هيچ كجای فرم شركت در مسابقه ذكر نشده از نوشتن نام خود بر روی شيتها خودداری كنيد. اين ايراديست كه باعث شده تا برگزاركنندگان مسابقه اعلام كنند هيچكدام از وابستگان و خانواده‌های درجه 1و2 هيأت داوران مجاز به شركت در مسابقه نمی‌باشند. اين روزها، ساده‌ترين مسابقات معماری نيز به صورت كور(بدون ذكر نام و با شماره) برگزار می‌شود.
اما شايد بتوان برنده اصلی مسابقه را داراب ديبا دانست. چند ساليست كه او با ارتباط برقرار كردن با معماران سرشناس، تلاش می‌كند تا چهره خود را به آنان بشناسد و از طرفی تبديل به نام اول معماری كشور شود. بررسی فعاليتهای داراب ديبا موضوع سرگرم كننده‌ای می‌تواند باشد. اما اميدوارم ايشان به همين اندازه كه برای گسترش شهرت خود كوشش می‌كنند، در فكر ارتقا سواد معماری خود نيز باشند. برای نمونه می‌توانيد سرمقاله اين شماره مجله معماری و شهرسازی با عنوان جهان بدون مرز به قلم او را بخوانيد؛ نوشته‌ای مملو از جملات تكراری كه اين روزها بسيار شنيده می‌شوند كه به شكلی نه چندان زيبا، بی‌هدف بازگفته شده‌اند.
تنها اميدم اين است كه به واسطه اين مسابقه مجموعه گفتگوهايی بين اهالی معماری شدت بگيرد كه استمرار داشته باشد.



........................................................................................

Monday, October 20, 2003

٭ دوشنبه 28مهر 1382

معماری هوشمندانه

35. فرامتنی بودن
[فرامتن] يك ايده جسورانه و راديكال است: يك نوع جديد از خواندن و نوشتن، شبيه به نوع قديمی، اما سريع‌تر، كه با نقل قولها، گلچينها و پانوشتها كامل می‌گردد. فرامتن در طول زمان به يك شبكه قابل هدايت پهناور، يك ادبيات جديد، منتج خواهد شد.(تد نلسون ، 1962)

اين حقيقت كه فرامتن و ويندوز همزمان اختراع شدند، تكامل تدريجی كامپيوتر را از يك ماشين منحصراً محاسباتی به يك ماشين متفكر، نشان می‌دهد. GUI سيستمی بود كه گفتگو ميان انسان و ماشين را ممكن می‌ساخت كه ديگر بر مبنای كلمات كار نمی‌كرد بلكه به مدد آيكونها عمل می‌نمود كه استعاراتی گرافيكی هستند. همچنين فرامتن به كاربران اجازه می‌دهد قيدهای خطی و سلسله مراتبی ساماندهی اطلاعات را از سربگذرانند، تا آن به صورت يك شبكه، گشوده به روی دسترسی مستقيم و مستعد ارتباط دوسويه از طريق پيوستگيها، نمايش داده شود. اين سير تكاملی توسط توسعه شبكه گسترده جهانی دنبال می‌شد كه خودش، به سادگی يك توسعه از فرامتنی بودن ميان پايگاه‌های اطلاعاتی مختلفِ متصل به هم، به جای محدوديت به يك منبع محلی، بود. اين چيزيست كه به طور ضمنی در دريافتهای بوش، نلسون و انگلبارت به آن اشاره شده است. هم‌نظر با پيشينيانش، تيم برنرز-لی چنين شرح می‌دهد:
آرزوی تهفته در پسِ وب، يك فضای اطلاعاتی مشترك است كه ما در آن با شريك كردن يكديگر در اطلاعات، با ديگران ارتباط برقرار می‌كنيم. عموميت آن ضروريست: اين حقيقت كه يك لينك فرامتن می‌تواند به هر چيزی اشاره داشته باشد، شخصی، محلی يا جهانی باشد، به صورت پيش‌نويس يا كاملاً پرداخت شده باشد. من تلاش می‌كردم تا افراد زيادی در لابراتوارهای مختلف را برای كاركردن با هم بر روی پروژه‌های فرآيندهای توزيع شده، هماهنگ كنم. CERN نسبتاً يك محيط آشتفه است- يك گروه از فيزيكدانان كه همگی برای مؤسسات مختلف كار می‌كنند. و من دريافتم بيشتر مديريتها به ارتباطات مربوط می‌شود، تقسيم دانش، به روز نگه داشتن ديد عموميتان از آنچه كه در حال رخ دادن است. بنابراين مقصود دوسويه بودن و همچون فرامتن بودن، بود، زيرا وقتی شما در حال كار كردن در دنيای واقعی هستيد، اتصالها را در همه جا می‌يابيد. [متن كامل]


قبلی





........................................................................................

Home